Usein kysytyt kysymykset autonvuokrauksesta
Usein kysyttyä autonvuokrauksesta
Mietityttääkö jokin vuokra-auton varaamisessa tai itse vuokrausprosessissa?
Tälle sivulle olemme keränneet asiakkaidemme usein kysymiä kysymyksiä sekä oman tiimimme ammattilaisten vastauksia niihin. Toivomme, että sinäkin löydät vastauksen kysymykseesi täältä.
Jos sinulle jää kuitenkin vielä kysyttävää, voit aina olla yhteydessä palvelukeskukseemme Suomessa ja kysyä lisää. Katso yhteystietomme täältä.
Auton varaaminen ja valitseminen
VOINKO VALITA JUURI TIETYN AUTON JA AUTOMALLIN?
Yleensä autovaraus tehdään autoluokkakohtaisesti. Sinulle näytetään tietystä autoluokasta esimerkkiauto, josta voit päätellä minkä tyyppisen auton vastaanotat. Voit myös valita haluamasi lisäpalvelut, kuten esimerkiksi navigaattorin ja lastenistuimen, jotka vastaanotat vuokrauksen yhteydessä.
Mietitkö minkälaisia autoja voit meiltä vuokrata? Tutustu autoluokkiin
VOINKO VARATA YHDEN AUTON ITSELLENI JA TOISEN YSTÄVÄPERHEELLEMME?
Valitettavasti yhdellä varaajalla voi olla vain yksi auto kerrallaan käytössään. Tämä johtuu siitä, että varaaja on oletusarvoisesti myös auton pääkuljettaja. Edellisen varauksen täytyy siis päättyä, ennen kuin seuraava varaus voi alkaa. Mikäli asiakkaalla on päällekkäisiä varauksia, meillä on oikeus perua yksi tai useampi niistä.
KUKA SAA VUOKRATA AUTON?
Ikärajat vaihtelevat maittain sekä autoluokittain. Suomessa autoa vuokraavalla tulee olle vähintään vuoden voimassa ollut ajokortti, muita ikärajoituksia ei ole. Joissakin maissa nuoren kuljettajan lisämaksu veloitetaan alle 25-vuotiailta kuljettajilta. Suomessa emme veloita nuoren kuljettajan lisää. Ikäraja voi riippua myös autoluokasta ja olla korkeampi suurissa autoissa ja luksusmalleissa.
Joissakin maissa (ei Suomessa) käytössä voi olla myös maksimi-ikä, tai yli 70-vuotiailta veloitetaan lisämaksu.
Suosittelemme tarkistamaan maakohtaiset ehdot varauskeskuksestamme tai kyseisen maan vuokrausehdoista.
Lisävarusteet ja -palvelut
ONKO AUTOSSANI TALVIRENKAAT?
Saatavilla oleva talvivarustelu riippuu vuokrausmaasta. Ulkomailla käytäntö talvirenkaiden ja lumiketjujen suhteen on hyvä tarkistaa palvelukeskuksestamme tai vuokraavan maan varausehdoista.
Täällä Suomessa autoissamme on talvirenkaat 1.11.-31.3., kun keli sitä edellyttää. Pohjois-Suomessa vaihdamme talvirenkaat alle aikaisemmin kuin etelässä. Jos tarvitset autoon talvirenkaat tämän ajan ulkopuolella, on niistä hyvä mainita erikseen. Samoin jos vuokraat auton etelästä ja olet ajamassa pohjoiseen, kerro meille siitä, jotta osaamme varata oikeat renkaat alle.
LÖYTYYKÖ TEILTÄ AUTOON KATTOTELINETTÄ / SUKSIBOKSIA / NAVIGAATTORIA / LASTENISTUINTA?
Saatavilla olevat lisävarusteet riippuvat vuokrausmaasta ja jopa -toimipisteestä. Heipoimmin näet tarjolle tulevat lisävarusteet, kun teet varauksen verkkosivuiltamme, jossa valikoima tulee tarjolle auton valinnan jälkeen. Voit myös tutustua lisävarustevalikoimaan verkkosivuillamme, vuokrausmaan ehdoissa tai kysymällä palvelukeskuksestamme.
Lastenistuimia meiltä löytyy useimmista toimipisteistä sekä vauvan turvakaukaloita, lastenistuimia että korokeistuimia. Suomessa näissä on kaikissa Isofix-kiinnitys.
Kattotelineet ja suksiboksit ovat valitettavasti käytännön syistä melko harvinaisia eikä niitä ole lainkaan saatavilla esim. Suomessa. Suksien kuljetukseen kysy palvelukeskuksestamme automallia, jossa on ns. suksiluukku.
KETKÄ KAIKKI SAAVAT AJAA VUOKRA-AUTOA? PITÄÄKÖ LISÄKULJETTAJAN OLLA PAIKALLA AUTOA NOUDETTAESSA?
Ellei muuta sovita, vuokra-autoa saa kuljettaa vain se henkilö, jonka nimissä vuokraus on. Tämä henkilö on myös aina ensisijaisessa vastuussa autosta.
Lisämaksusta voit kuitenkin ostaa autolle lisäkuljettajan joko jo varausvaiheessa tai tiskillä autoa noudettaessa. Lisäkuljettajan tulee olla paikalla autoa noudettaessa, jotta myös lisäkuljettaja voi esittää ajokorttinsa vuokraamon henkilökunnalle. Lisäkuljettajaa koskevat samat ikärajat ja ajokorttiehdot kuin päävuokraajaakin.
VOINKO KULJETTAA KOIRAANI VUOKRA-AUTOSSA?
Suomen toimipisteistä vuokratuissa autoissa ei ole sallittua kuljettaa lemmikkejä. Jos vuokraus tapahtuu Suomen ulkopuolella, tämä riippuu vuokraavasta toimipisteestä. Jos lemmikkieläimet sallitaan, on asiakkaan itse pidettävä huoli auton sisätilojen suojaamisesta. Jos auto tarvitsee lemmikin kuljettamisen jäljiltä erityissiivousta, veloitamme Suomessa ylimääräiset siivouskulut.
Maksaminen
MITEN VOIN MAKSAA VUOKRAAMANI AUTON?
Voit maksaa varaamasi auton etukäteen verkkosivujemme kautta tai vasta paikan päällä autoa noudettaessa.
Maksuvälineeksi hyväksymme ainoastaan luottokortin (Visa, Master Card, Amex). Teemme luottokortillesi katevarauksen, vaikka maksaisit vuokrauksen etukäteen. Käyttämästäsi pankista riippuen katevaraus palautuu kortillesi noin 1-4 viikon kuluttua siitä, kun auto on palautettu ja olemme tarkastaneet auton. Vaikka olisit suorittanut vuokrausmaksun etukäteen, vaadimme silti luottokortin kuljettajan nimellä katevarausta varten.
TARVITSENKO LUOTTOKORTTIA?
Kuljettajalla tulee olla autoa noudettaessa luottokortti omalla nimellään. Luottokortti vaaditaan myös, jos varaus on maksettu etukäteen verkkosivuillamme. Joissakin maissa kuljettajalta saatetaan vaatia kaksi eri luottokorttiyhtiöiden korttia, autoluokasta riippuen. Suosittelemme tarkistamaan ehdot varauskeskuksestamme tai kyseisen maan vuokrausehdoista.
MIKSI KORTILTANI ON VELOITETTU ISOMPI SUMMA KUIN MITÄ VARAUSVAHVISTUKSESSA LUKEE?
Autonvuokrauksen yhteydessä maksukortilta varataan katevaraus, joka monessa maassa vastaa tankillista polttoainetta tai prosenttiosuutta vuokrauksen hinnasta. Kyseessä on pankin varaama summa, joka vapautetaan maksukortille vuokrauksen päätyttyä, kun vuokra-auto on palautunut tankattuna. Käyttämästäsi pankista riippuen katevaraus palautuu maksukortille viimeistään 4 viikon kuluessa. Ulkomailla katevarauksen summa saattaa vaihdella maakohtaisesti.
KOSKA PALAUTATTE KATEVARAUKSEN MINULLE?
Autonvuokrauksen yhteydessä maksukortilta varataan katevaraus, joka monessa maassa vastaa tankillista polttoainetta tai prosenttiosuutta vuokrauksen hinnasta. Kyseessä on pankin varaama summa, joka vapautetaan maksukortille vuokrauksen päätyttyä, kun vuokra-auto on palautunut tankattuna ja kunnossa. Ulkomailla katevarauksen summa saattaa vaihdella maakohtaisesti.
Avis vapauttaa katevarauksen summan tilitäsi heti, kun olemme saaneet auton takaisin ja tarkastaneet sen. Kuitenkin käyttämästäsi pankista riippuen katevaraus palautuu maksukortille viimeistään 4 viikon kuluessa.
Vuokra-auton noutaminen
MITEN TOIMIN KUN TULEN NOUTAMAAN VUOKRA-AUTOA?
Löydät valitsemasi toimipisteen sijainnin, yhteystiedot ja aukioloajat varausvahvistuksestasi tai nettisivuiltamme. Saavu paikalle ilmoittamaasi aikaan - näin olemme ehtineet valmistella autosi sinua varten.Moni toimipisteemme toimii Meet & Greet -periaatteella eli tulemme paikalle vain luovuttamaan ja vastaanottamaan autot. Jos siis saapumis- tai palautusaikasi muuttuu, ilmoita siitä meille etukäteen.
Huomaathan, että jos myöhästyt sovitusta noutoajasta etkä ilmoita siitä, meillä on oikeus peruuttaa varauksesi ja luovuttaa auto seuraavalle kohtuullisen odotusajan jälkeen. Jos saavut lentäen, ilmoita varaukselle lentosi numero, niin tiedämme odottaa sinua.
MITÄ DOKUMENTTEJA TARVITSEN MUKAAN KUN TULEN NOUTAMAAN VUOKRA-AUTOA?
Ota mukaan seuraavat asiat:
- Aviksen varausnumero
Varausnumerossamme on kuusi numeroa, kaksi kirjainta ja kaksi numeroa. - Voimassa oleva ajokorttisi
Sekä vuokraajan että mahdollisten lisäkuljettajien tulee esittää voimassa oleva ajokortti autoa noudettaessa. Ilman ajokorttia emme voi luovuttaa autoa. - Passi tai muu voimassa oleva henkilötodistus
Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi, kun noudat auton. - Luottokortti
Luottokorttia tarvitaan, vaikka olisit maksanut vuokrauksesi etukäteen. Veloitamme siltä katevarauksen, joka palautetaan, kun auto on palautunut meille. Pankkikortti ei käy tähän tarkoitukseen. 
ONKO VUOKRAAMASSANI AUTOSSA TÄYSI TANKILLINEN POLTTOAINETTA?
Kyllä, saat aina vuokra-autosi niin, että sen tankki on täynnä polttoainetta. Sinulla on kolme vaihtoehtoa auton palauttamiseen. Valitse sinulle sopivin vaihtoehto seuraavista:
1. Palauta auto niin, että sen tankki on täynnä polttoainetta.
(yleisin ja sinulle edullisin vaihtoehto)
2. Maksa polttoainetankin täyttäminen etukäteen, jolloin voit palauttaa vuokra-auton niin, että siinä on polttoainetta vajaa tankillinen.
(tämä on tiskiltä ostettava lisäpalvelu, josta veloitetaan lisämaksu polttoaineen lisäksi)
3. Maksa polttoainetankin täyttäminen jälkikäteen. Me huolehdimme tankkauksesta jälkikäteen, kun palautat auton vajaalla polttoainetankillisella. (Tämä on edellisiä vaihtoehtoja kalliimpi valinta.)
Tutustu polttoainevaihtoehtoihimme.
Turvat, vakuutukset ja omavastuu
ONKO VUOKRA-AUTONI VAKUUTETTU?
Autoissamme on aina mukana lain vaatimat liikennevakuutukset. Kuljettajan omavastuun määrä voi vaihdella riippuen siitä, missä maassa ja kanavassa varaus on tehty.
Tutustu omavastuuseen ja lisäturviin.
MITÄ TARKOITTAA OMAVASTUU?
Omavastuu tarkoittaa sitä maksimisummaa, jonka joudut maksamaan varkaus- ja vahinkotapauksissa, joissa ei ole mukana kolmatta osapuolta.
Summa veloitetaan siis ainoastaan, mikäli autolle tapahtuu jotakin vuokrauksesi aikana. Kyseessä on maksimisumma eli veloitus voi olla pienempikin vahingon suuruudesta ja korjauskustannuksista riippuen. Tyypillisiä veloitustilanteita voivat olla esim. peurakolari, tuulilasin rikkoutuminen tai jos kolhaiset autosi tolppaan parkkihallissa.
Summa ei veloiteta, mikäli vahinko on jonkun toisen syy. Jos esim. toinen auto ajaa kolmion takaa kylkeesi, vahingot korvataan tämän kuskin liikennevakuutuksesta.
Omavastuun suuruus vaihtelee autoluokan mukaan. Sitä on mahdollista pienentää tai poistaa kokonaan ostamalla lisäturvapalvelu. Tutustu omavastuuseen ja lisäturviin.
MITÄ PERUSTURVA TARKOITTAA JA MITÄ SIIHEN SISÄLTYY? MITEN VUOKRA-AUTONI ON TURVATTU VAHINKO- JA VARKAUSTILANTEISSA?
Auton vuokrahintaan sisältyvä perusturva voi vaihdella maittain. Siksi se kannattaa aina tarkistaa oston yhteydessä kyseisen maan vuokrausehdoista.
Suomessa perusturva tulee aina vuokra-auton mukana ja sisältää liikennevakuutuksen sekä varkaus- ja vaurioturvan tietyllä omavastuulla, joka vaihtelee autoluokan mukaan välillä 1200-4000 euroa.
Jos ostat palvelun joltakin kolmannelta osapuolelta, kuten matkatoimistolta tai vuokra-autoja välittävästä nettipalvelusta, sinun tulee kysyä perusturvan sisällöstä heiltä. Myös eri Avis-maissa palvelun sisältö voi vaihdella. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ostetut autonvuokraukset eivät välttämättä sisällä mitään turvaa vaan asiakas on vastuussa auton vahingoista niiden täydestä arvosta.
Perusturvan lisäksi voit ostaa lisämaksullisen lisäturvan, joka pienentää omavastuutasi tai poistaa sen kokonaan. Lisäturvaan voi sisältyä myös muita turvallisuus- ja avunantopalveluita. Tutustu omavastuuseen ja lisäturviin.
MITÄ LISÄTURVA TARKOITTAA JA MITÄ SIIHEN SISÄLTYY?
Lisäturva on maksullinen lisäpalvelu, jossa pienennät omavastuutasi vahinko- ja varkaustilaneessa. Palveluun voi kuulua myös muita turvallisuutta lisääviä ja avunantopalveluita.
Tarjottavat lisäturvat ja niiden sisältö riippuu ostopaikasta. Jos ostat palvelun joltakin kolmannelta osapuolelta, kuten matkatoimistolta tai vuokra-autoja välittävästä nettipalvelusta, sinun tulee kysyä lisäturvan sisällöstä heiltä. Myös eri Avis-maissa palvelun sisältö voi vaihdella. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ostetut autonvuokraukset eivät välttämättä sisällä mitään turvaa vaan asiakas on vastuussa auton vahingoista niiden täydestä arvosta.
Suomessa perusturva tulee aina vuokra-auton mukana ja sisältää liikennevakuutuksen sekä varkaus- ja vaurioturvan tietyllä omavastuulla, joka vaihtelee autoluokan mukaan välillä 1200-4000 euroa.
Tämän lisäksi voit ostaa lisämaksullisen lisäturvan. Superturva sisältää omavastuun pienentämiseen 400 euroon (pakettiautot ja minibussit) tai poistamisen kokonaan (henkilöautot). Superturva Plus sisältää omavastuun pienentämisen tai poistamisen lisäksi myös laajennetun tiepalvelun, joka auttaa sinua ongelmissa tien päällä. Palveluiden hinnat vaihtelevat autoluokan ja vuokrausajan mukaan.
Huomaathan, että tuulilasiturva ei sisälly yllämainittuihin palveluihin. Voit ostaa sen erikseen.
Tutustu omavastuuseen ja lisäturviin.
TEIN VARAUKSEN INTERNETISSÄ JOLLAKIN SIVULLA. NÄETTEKÖ MITÄ VAKUUTUKSIA JA TURVIA SE SISÄLTÄÄ?
Jos varaus on maksettu etukäteen jälleenmyyjälle (esimerkiksi Cartrawler, rentalcars.com), emme näe mitä tilaus sisältää muuten kuin autovuokrauksen osalta. Jälleenmyyjällä on oikeus myydä ja määritellä omia lisäpalveluitaan, joiden tuotto menee jälleenmyyjälle. Siksi me Aviksella emme näe niitä emmekä tiedä niiden sisällöstä. Tarkistathan jälleenmyyjältäsi ostamasi turvan sisällön.
Avis vastaa ja pystyy antamaan lisätietoa ainoastaan omien verkkosivujemme kautta varatuista palveluista. Tutustu omavastuuseen ja lisäturviin.
MENIN VUOKRA-AUTOLLENI JA HUOMASIN SIINÄ NAARMUN, JOTA EI LUE VUOKRASOPIMUKSESSANI. MITÄ TEEN?
Tarkistamme autot aina asiakkaiden välillä. Joskus kuitenkin käy niin, että emme huomaa autoon tulleita vaurioita syystä tai toisesta.
Jos huomaat autossa vaurion, tarkista onko sitä merkitty vuokrasopimukseesi. Jos vauriosta ei ole merkintää, ota siitä valokuva(t), joissa vaurio näkyy selvästi ja lähetä kuvat sekä lisätiedot vauriosta (esim. sijainti) toimipisteeseen, josta vuokrasit auton. Sen yhteystiedot löytyvät vuokrasopimuksestasi. Näin tiedämme, että vaurio on ollut autossa jo ennen vuokrauksesi alkua.
Vähäpätöisiä vaurioita ei tarvitse ilmoittaa. Nyrkkisääntönä on kahden euron kolikon koko - jos jälki on tätä pienempi, se menee yleensä normaalin kulumisen piikkiin. Jos olet epävarma, ilmoita vauriosta joka tapauksessa.
Jos et ilmoita vauriosta heti, saatamme luulla, että se on syntynyt vasta sinun vuokrauksesi aikana. Tarkista siis saamasi auto mahdollisimman pian heti parkkipaikalla. Tutustu omavastuuseen ja lisäturviin.
Auton palauttaminen
MITEN TOIMIN, KUN PALAUTAN AUTON?
1. Palauta auto siihen toimipisteeseen ja siihen kellonaikaan mennessä, mikä vuokrasopimuksessasi on merkitty.
Huomaathan, että vuokrausajan ylittämisestä voi aiheutua lisämaksuja.
2. Tarkista, että keräät mukaasi kaikki tavarasi auton sisältä.
Varmista, ettei mitään unohdu hansikaslokeroon, ovien sivutaskuihin, penkkien selkänojien taskuihin tai tavaratilaan.
3. Tarkista, että auton tankki tai akku on täynnä.
Sinun tulee täyttää auton tankki vähintään siihen määrään asti, mitä se oli vuokrauksen alkaessa (yleensä täynnä). Sinun tulee täyttää sähköauton akku vähintään 70 % täyteen. (Hybridiauton ajoakkua ei tarvitse täyttää, pelkästään polttoaine.) Vajaasta tankista tai akusta veloitetaan lisämaksu ja polttoainekulut.
4. Tarkista, ettei autossa ole vaurioita.
Jos auto on vaurioitunut käytössäsi tai jokin ei-kiireellinen varoitusvalo on syttynyt palamaan, ilmoita siitä meille palautuksen yhteydessä tai toimipisteen ollessa suljettuna mahdollisimman pian esim. sähköpostilla. Näin voimme tarkistaa auton ja korjata mahdolliset ongelmat ennen seuraavaa käyttäjää.
5. Jätä auto Avikselle merkitylle parkkiruutuun tai muuhun ohjeistettuun paikkaan. Palauta avaimet toimipisteeseen tai sen avainlaatikkoon.
Olet saanut auton palautusohjeet autoa noutaessasi. Löydät myös nettisivuiltamme useimpien toimipisteidemme palautuskartan, ohjeet parkkipaikoista sekä avainten palautuksesta. Tutustu niihin.
Huomaathan, että joissakin toimipisteissä (esim. Helsingin keskusta Kamppi) auton palauttaminen toimipisteen aukioloaikojen ulkopuolella voi edellyttää pysäköimistä kadun varteen maksulliselle paikalle. Tällöin sinun velvollisuutesi on huolehtia siitä, että auto on sallitulla pysäköintipaikalla parkkeeraus maksettuna siihen asti, kunnes toimipisteemme avautuu ja voimme noutaa auton pois. Asiakas on vastuussa pysäköintivirhemaksuista toimipisteen avautumiseen asti.
Avain palautetaan tavallisesti toimipisteeseemme. Mikäli palautat auton toimipisteen ollessa suljettuna, pisteessä on tavallisesti lukollinen avainlaatikko, johon voit jättää avaimen. Varmistathan, että palautat avaimen oikeaan paikkaan etkä jätä sitä sivullisten saataville. Huomaathan, että kaikkiin toimipisteisiin autoa ei voi palauttaa sen ollessa kiinni. Palautathan siis auton viimeistään sopimuksessa ilmoitettuna aikana, jotta olemme avoinna ja voimme palvella sinua sovitusti. Ohjeet avaimenpalautukseen löytyvät kunkin toimipisteen tiedoista.
PALAUTIN AUTON TOIMIPISTEEN OLLESSA SULJETTUNA. KOSKA SAAN VAHVISTUKSEN AUTON PALAUTUKSESTA?
Valitettavasti emme toimita vahvistuksia onnistuneesta auton palautuksesta. Jos meistä ei kuulu mitään, kaikki on kunnossa. Jos olet epävarma, voit toki soittaa asiakaspalveluumme tai toimipisteeseen ja tiedustella asiaa. Yhteystiedot löydät vuokrasopimuksestasi.
VUOKRAUKSENI ON PÄÄTTYNYT. KOSKA SAAN SIITÄ KUITIN?
Kuitti vuokrauksestasi valmistuu 48 tunnin kuluttua siitä, kun auto on palautettu ja vuokraus on päättynyt. Jos olet palauttanut auton toimipisteen ollessa suljettuna, 48 tuntia alkaa siitä, kun toimipiste aukeaa ja vastaanottaa autosi.
Löydät kuitin nopeimmin nettisivuiltamme osoitteesta www.avis.fi tai suoraan täältä. Kuitin lataamiseen tarvitset vuokrasopimuksen numeron tai varausnumeron sekä varaajan sukunimen. Tarkistathan, että käytät sitä sukunimeä, millä auto on varattu. Huomaathan, että kolmansien osapuolien (esim. matkatoimistot ja muut jälleenmyyjät) kautta tehdyistä varauksista emme välttämättä pysty toimittamaan kuittia.
Valitettavasti emme pysty tällä hetkellä lähettämään kuittia automaattisesti sähköpostiisi vaan se täytyy ladata nettisivuiltamme.
VUOKRAUKSENI ON PÄÄTTYNYT MUTTA KATEVARAUS NÄKYY YHÄ TILILLÄNI. KOSKA VAPAUTATTE SEN?
Avis vapauttaa katevarauksen heti, kun palauttamasi auto on vastaanotettu ja tarkastettu, että kaikki on kunnossa. Tällöin päätämme vuokrasopimuksesi, voit ladata itsellesi kuitin (48 tunnin kuluttua) ja vapautamme tililläsi varattuna olleen katevarauksen. Huomaathan, että jos palautat auton aukioloaikojen ulkopuolella, prosessi alkaa vasta kun palaamme töihin.
Tieto katevarauksen vapauttamisesta lähtee meiltä pankillesi. Tästä eteenpäin aikataulu riippuu pankistasi. Valitettavasti olemme huomanneet, että osa pankeista käsittelee katevarauksen palauttamisia hyvinkin hitaasti ja olemme joutuneet pyytämään asiakkaitamme varautumaan jopa 1-4 viikon odotukseen.
Mikäli haluat tietää, miten pankkisi käsittelee katevarauksesi palauttamista, suosittelemme sinua olemaan yhteydessä pankkiisi. Valitettavasti me emme pysty vaikuttamaan asiaan sen jälkeen, kun olemme itse vapauttaneet kyseisen summan.